Ödla på lampa

Ödla på lampa

lördag 8 september 2012

Strandhem - vår idyll nära storstaden

När jag går mina morgonpromenader får jag möjlighet dels att rensa mitt huvud från tankar som jag inte vill ska vara där, dels att tänka andra tankar och att fundera över sådant som jag inte ger mig tid att tänka på i vanliga fall, dels att försöka hitta lösningar på sådant som bara dyker upp i mina tankar.
Det är befriande, lite grand som när man drömmer och hittar lösningar som man inte kommit på i vaket tillstånd.

I dag tog jag en ny runda på min morgonpromenad och gick bort mot Klagshamn. En väg som jag kört många gånger, men aldrig förr gått. Man ser ju så mycket mer när man går, istället för att köra bil.


Det jag funderade över, förutom att studera omgivningarna där jag gick, var vilken idyll vi bor i på Strandhem.




När vi flyttade från landet (byn Harlösa) in till Malmö ville vi bo på ett ställe där vi kände att vi var nära naturen och landet och samtidigt ha tillgång till stadens utbud och goda kommunikationer. Vi anade inte hur bra flytten till Strandhem skulle bli.





2000 köpte vi huset och flyttade hit 2002. När den nya detaljplanen blev klar 2005 och vi fick bygga större bostadshus rev vi det gamla huset och byggde nytt. Under ca ett år bodde vi i en lägenhet på Limhamn. I februari 2007 flyttade vi in i det nya huset. Det är nu snart sex år sedan och mycket har hänt i omgivningarna.



Citytunneln har byggts och buss nr 6 går nu precis utanför Strandhem till Hyllie. Det innebär att vi enkelt kan ta oss härifrån både in till Malmö Centrum och till Köpenhamn. Bunkeflostrand och Klagshamn är områden som expanderar vad gäller bostadsbyggande. Trots ny detaljplan och trots att det byggs mycket omkring Strandhem har vårt området behållit sin idyll och sitt lugn och inte minst, sin speciella karaktär.




Runt omkring oss har vi naturreservatet Strandängarna, vilket innebär att där kommer det inte att byggas. Vi har både stadens puls och bekvämligheter nära till hands och samtidigt landet inpå knutarna. Precis som vi önskade när vi flyttade hit.



Jag är så tacksam för att vi hittade denna idyll och att vi fått möjlighet att bygga vårt nya hem här. Här finns allt som man kan önska sig av en bra boendemiljö; trevligt område, goda grannar, härliga omgivningar, underbar natur, närhet till stadens utbud av nöjen, restauranger och kommunikationer, närhet till våra arbeten osv. En kort resa härifrån byggs ett nytt centrum (Hyllie) upp, med bl a Skandinaviens största shoppingcenter - Emporia, samtidigt är beslutet om att göra Strandängarna till Naturreservat en garanti för att vi alltid kommer att ha närhet till underbar och unik natur.
Jag är tacksam för varje dag som vi kan bo och leva här på Strandhem.

Ha det bäst!
Ewa



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar