Ödla på lampa

Ödla på lampa

tisdag 11 september 2012

Det skulle jag aldrig klara

Många gånger när jag träffar människor som jag kanske inte sett på ett bra tag och de reagerar över min viktminskning så får jag kommentaren:
- Äta soppor i 16 veckor! Det skulle jag aldrig klara!

Andra säger:
- Jag borde ju också ta tag i ...... ("min vikt", "min träning", "mina matvanor" osv)

Så tänker man kanske många gånger, att man "borde" ta tag i det som man upplever som ett "problem".

Jag har nog berättat om det tidigare, men det tål faktiskt att upprepas. Hos Xtravaganza ska man inte använda ord och uttryck som:
Borde
Får inte
Bör inte
Kan inte
Det går inte
Försöka

Istället ska man säga:
Jag kan
Jag vill
Jag ska
Jag har bestämt att .....
Jag ska klara detta

Likaså är det inget som heter:
Förbjudet eller otillåtet
Det handlar om att man gör medvetna val och vet vad valet man gör får för konsekvenser för målet/resultatet.
Det handlar också om att man ska tänka positivt, att tro på sig själv, att stärka sitt självförtroende och sin självkänsla.

När då min omgivning säger:
- Så duktig du är! Det skulle jag aldrig klara!
Så tänker jag:
- Hur vet du det? Man vet inte vad man klarar och inte klarar, förrän man har försökt.

Jag anser att man måste försöka, innan man kan säga att man inte kan.
Likaså kan man inte uttala sig om något som man inte själv prövat.

Men det är så lätt att säga:
- Det skulle jag aldrig klara! Det är inte ens lönt att jag försöker!

Jag behöver inte gå längre än till mig själv. Under många år har jag kämpat med min vikt. Upp och ner, upp och ner, har den gått. Problemet är ju faktiskt inte att gå ner i vikt. Det som kräver vilja och målmedvetenhet är att behålla den vikt som man anser var idealvikten.

För första gången känner jag mig så mentalt stark och målmedveten att jag vet att jag kommer att klara det. Så klart är det bidragande att jag går ut och kaxigt säger detta också, för det innebär att jag få "skämmas" om jag inte bibehåller mitt resultat. Det är ett sätt för mig att sätta extra press på mig själv. Men framförallt menar jag att min mentala styrka beror på att jag denna gång inte bara varit noga med den fysiska träningen, utan också med den Mentala Träningen. Den mentala träningen är A och O för att ändra sina gamla och invanda beteenden. Det gäller helt enkelt att "programera om sig själv".

Det jag upplever nu är att jag verkligen kan göra medvetna och de rätta valen för att bibehålla resultatet av viktminskningen och min träning. Jag gör själv de valen och jag kan inte "skylla" på någon/något annat. Det är jag själv som måste ta ansvar för mitt liv, min vikt, min kropp, min träning. I varje situation måste jag tänka på vilka konsekvenser valen medför och om jag är beredd att ta de konsekvenserna.

Så till alla er som kämpar med sin viktminskning eller som kämpar med att bibehålla sin idelalvikt vill jag bara säga:
Kämpa på! Tro på dig själv! Du kan! Du vill! Du fixar det om du bara har bestämt dig!
Säg inte: Det kommer jag aldrig att klara!
Men viktigt är - sköt din Mentala Träning. Då ska du se att du kommer att lyckas med din målsättning.

Som avslutning vill jag dela med mig av den höstbukett som jag vann i en tävling som vår granne anordnat genom sitt företag Kvartersblomman . Läs mer om hennes annorlunda koncept på hennes hemsida (www.kvartersblomman.se).


Att få en så här vacker bukett och att ge sig tid att njuta av den är Mental Näring.

Ha det bäst!
Ewa



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar