Ödla på lampa

Ödla på lampa

torsdag 27 september 2012

Morgonrutiner


När nya goda vanor förvandlas till dagliga rutiner, då trivs jag och känner att jag vunnit segrar.

Vad jag tänkter på är bl a mina egna morgonrutiner. Jag har förändrat dem sedan jag började min viktresa och de har nu övergått från att vara nya vanor till att bli just rutiner. Sköna rutiner, som jag trivs med!

 

På vardagarna när jag ska upp och jobba är klockradion ställd på 05.15. När den sätter igång, stänger jag snabbt av den igen för att inte väcka maken. Som tur är så är jag ganska lättväckt och vaknar direkt när klockan "ringer



Sedan följer min Mentala Träning, dvs jag lyssnar på något spår från Xtravaganzas Intensiv- eller Life Time-program. Detta gör jag medan jag ligger kvar i sängen och det tar ca 15 minuter.


OBS: Bilden tagen i april 2012,
då jag vägde ca 7-8 kg mer än idag


Efter detta drar jag på mig träningskläderna startar RunKeeper och ger mig ut på min morgonpromenad. Den brukar vara mellan 3 - 5 km lång och tar 25-45 minuter att gå.

Dessa morgonpromenader har jag gått varje morgon nu i två månader (åtta veckor). Inte en enda morgon har jag hoppat över promenaden, oavsett om jag varit hemma eller ute på tjänsteresa. Det mest fantastiska är att det inte är mer än två eller tre gånger som det har regnat under hela denna tiden. Även om det regnat under natten och strax innan jag givit mig ut, så har det varit uppehållsväder när jag gått.



Väl hemma igen, med nyväckta endorfiner och efter att ha fått massor med friskt luft samt njutit av skönt morgonväder, ger jag mig tid att "eftersvettas" innan det blir att hoppa in i duschen. Därefter följer alla andra morgonbestyr med sminkning, klädval och påklädning.


Till sist är det dags att inta frukosten, som består av havregrynsgröt, bär, olika frön, lättmjölk och te. Under frukosten läser jag morgontidningen och unnar mig att ta mig god tid till detta.





Klockan har nu hunnit bli ca 08.00 och därefter bär det iväg till kontoret. Två timmar tar jag alltså på mig på morgonen för mina rutiner, men efter det känner jag mig stärkt och redo att möta en ny arbetsdag.

Det kan kanske tyckas att jag ägnar onödigt mycket tid åt dessa morgonbestyr och rutiner, men för mig är det viktigt för att starta dagen "rätt" att få tid att starta upp. Att försova mig och behöva rusa upp ur sängen, in i duschen, slänga i mig frukosten är för mig en avskyvärd start på dagen.

Ha det bäst!
Ewa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar