Ödla på lampa

Ödla på lampa

torsdag 20 september 2012

Planering av morgonpromenaden

Som bekant går jag varje morgon en promenad i rask takt på mellan 3 och 5 km, ibland längre. Innan jag ger mig ut på promenaden så bestämmer jag var jag ska gå. Jag har ju flera olika alternativ att välja mellan och jag växlar mellan dem, för att inte det ska bli tråkigt och enformigt. De olika alternativen är olika långa. På helgerna, när jag har bättre med tid, unnar jag mig att välja lite längre sträckor.

Jag använder mig av RunKeeper (en gratis app som man kan ladda ner till sin iPhone) för att mäta distans, hastighet, förbrukade kalorier osv. RunKeeper håller också reda på när man slagit personligt rekord och för statistik t ex över hur mycket man gått på en vecka.

 
 
Oftast känner man ett visst motstånd under första kilometern, då går man på vilja, men sedan går det av sig själv. I vissa fall kan jag justera rutten lite, men inte korta av den. När det blir justeringar så brukar jag istället förlänga den.
 
Det som också är bra med RunKeeper är att man kan publicera sin dagliga runda direkt till Facebook. För man vill ju visa omvärlden hur "duktig" man är. Det är ett roligt sätt att dokumentera sina aktiviteter, oavsett vad det är man väljer att göra.
 
 
 
Jag älskar att promenera, men avskyr att springa. När man promenerar, även om det sker i rask takt, så hinner man tänka många tankar och lösa problem. Det är så befriande. Jag går så fort att jag, även som nu i början av hösten det bara är ca 10 grader varmt på morgonen, blir rejält svettig.
 
Resten av dagen känner jag promenaden i kroppen och att endorfinerna verkligen har väckts till liv. En härlig känsla!
 
Jag har gått mina dagliga morgonpromenader nu i sju veckor. Det har blivit lika naturligt att ge sig ut och gå, som att äta frukost på morgonen. Promenaderna har verkligen blivit en härlig och skön vana. Det fantastiska är att på dessa sju veckor har det bara regnat vid ett par tillfällen.
 
Till helgen ska vi till Ivö och husvagen och då blir det lite omväxling av "promenadmiljö".
 
Ha det bäst!
Ewa

 
 
 



 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar