Ödla på lampa

Ödla på lampa

onsdag 12 september 2012

"Fönster- och trädgårdstittare"

Nu ska jag göra ett erkännande. Det jag ska erkänna är något som jag har gjort så länge jag kan minnas. Något som kanske kan uppfattas som integritetskränkande av vissa.



När jag är ute på mina promenader gillar jag att titta in genom fönstren i de hus jag passerar. Självklart är det inte så att jag ställer mig och tittar in, men att slå ett öga in genom fönstret och få en glimt av hur människorna lever där och att få en bild av vem de är, det är något jag tycker om.







Självklart är det så att människor exponerar sig på olika sätt. Vissa väljer att dra för gardiner och dra ner persienner och rullgardiner. Det signalerar att de är måna om sin integritet och inte vill ha något tittande. Andra väljer att öppna sina fönster för de som passerar.

Jag vill också påpeka att det inte på något sätt är olagligt att slå ett öga in i ett fönster eller i en trädgård när man bara går förbi.
 


Jag tycker inte att det är fel att då slå ett snabbt ögonkast in och försöka få en glimt av hur de har det.









Samma sak är det med trädgårdarna. Jag älskar att studera trädgårdarna och att bli inspirerad av hur andra har valt att utforma sina rabatter, uteplatser, häckar, staket osv.











Något jag tycker är jättemysigt - och som jag älskade när jag var barn - är att se alla fönster upplysta av ljus i mörka december. Det är som att se en levande adventskalender.







Så ni som bor på Strandhem, i Bunkeflostrand eller Klagshamn, eller på Ivö (när vi är där) väljer att inte dra för gardinerna, eller låta häcken växa sig hög. Ni får faktiskt finna er in i att jag kommer att "kika" hur ni har det. Ta det inte som att jag är nyfiken på vad ni gör där inne, utan att jag är intresserad vilken smak ni har och hur ni har inrett er hem och trädgård.

Om någon tittar in i vår trädgård och slår en blick mot vårt hus tar jag själv det som en komplimang, nämligen att någon är intresserad av hur vi har det och som kanske rent utav gillar det vi har skapat.

Ha det bäst!
Ewa



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar