Ödla på lampa

Ödla på lampa

fredag 14 september 2012

Min blogg är läst

Det är så roligt att se statistiken för bloggen. Uppenbarligen är den läst. Det är roligt och jag hoppas att jag kan inspirera andra med mina blogginlägg. Hittills har min blogg visats över 3 300 gånger.

Jag har haft en diskussion med en läsare på min FB-sida. Diskussionen började med huruvida man skulle eller inte skulle använda sig av VLCD för viktminskning. Det finns ju många sätt att gå ner i vikt. Mycket vilken metod man använder beror på hur snabbt man vill att viktminskningen ska gå.

Själv är jag en otålig typ som vill se snabba resultat och då är VLCD oslagbart tycker jag. Det viktiga är att man hittar en metod som passar en själv och att man verkligen har bestämt sig och är motiverad. Att hitta motivationen och att upprätthålla den, tycker jag man gör med Xtravaganzas koncept och att verkligen följa de fyra ledstjärnorna.



Diskussionen med läsaren fortsatte sedan med hur man håller sin vikt.
Det är nämligen inte att gå ner i vikt som är det svåra, utan det är det som kommer efter.

Det är här jag tycker att Xtravaganza är suveränt för Xtravaganza handlar inte bara om soppor, utan om att förändra sin livsstil. Att äta sunt, att motionera, att träna mentalt, att njuta av livet. Allt det i en bra kombination och balans ger en varaktig viktminskning. Det handlar helt enkelt om HUR man lever EFTER sin viktminskning.

Hos Xtravaganza träffas man i små grupper och man känner sig uppmärksammad, igenkänd, supportad på ett personligt sätt. Samtidig får man inspiration och stöd från de andra gruppdeltagarna. Liksom att man själv kan ge inspiration och support till de andra.

Det påstås att man kan "äta allt med inte alltid" . Jag tror att det är svårt för många, inklusive mig själv, att tänka så. Jag har mycket lättare att ta till mig att vissa saker ska jag inte äta. Så är det bara.


Ta chips t ex. Börjar man att äta några så är det väldigt svårt att sluta. Då är det bättre att avstå chipsen från början. Att bestämma sig att det inte är värt de där chipsen att kanske bryta en bra trend.

Det är för min del bara att inse att jag är matmissbrukare och att vissa saker ska jag avstå ifrån för att må bra och för att inte tappa kontrollen och börja gå upp i vikt igen. Precis som en alkoholmissbrukare ska avstå från alkohol.

Så det kommer att bli min inriktning, att helt enkelt inte stoppa i mig sådant som jag inte "tål" viktmässigt, utan att göra andra - bättre - val istället. Att hitta ett alternativ till chipsen alltså och att inte ta mig något återfall.

Sen får andra prata om "sunt förnuft" och "självbevarelsedrift" och "karaktär" m.m. Man måste hitta sitt eget sätt, för det är det enda sättet som man kan komma tillrätta med sina egna viktproblem. Nu tjatar jag igen - men det är det man gör med Mental Träning. Man hittar sig själv och man hittar nya vägar och nya strategier att ta till.
 
Däremot ska man inte slå sig på bröstet och tycka att man aldrig kan/får "göra fel". Naturligtvis kommer man att falla för frestelser någon gång. Det viktiga är då att programmera om sig själv och sin "GPS" och "styra in på den smala vägen igen". Om du hamnat "off-road" vänta inte med att styra rätt igen. Ta tag i felnavigeringen, fokusera på din målbild och fortsätt "den smala vägen".

För att styrka mig själv lägger jag igen ut min målbild:



Hoppas att du får en härlig hel. För min del blir det att jobba den här helgen.
Ha det bäst!
Ewa




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar