Ödla på lampa

Ödla på lampa

lördag 25 maj 2013

Tillbaka på banan igen

Jag kan konstatera att den senaste månaden har det varit lite si och så med bloggandet. Det är som att tiden inte har räckt till för allt och då måste man ju naturligtvis prioritera. Min prioritering blir då att jobbet kommer i första hand. Allt annat får stå åt sidan, även jag själv. Naturligtvis kan man ha synpunkter på det och självklart ska man inte glömma bort sig själv i allt arbete. Men i vissa perioder blir det så här.

I ärlighetens namn ska jag väl också erkänna att jag inte har känt mig så inspirerad att blogga sedan vi kom hem från semestern. Det är precis som att jag var mätt på det.Nu har jag emellertid tagit tag i saker och ting igen och en kommentar från en läsare, att hon hoppas att jag inte ska sluta blogga, gjorde också att jag nu känner att det är dags att ta tag i bloggandet igen.

Det är inte bara bloggandet som det har varit lite si och så med. Även kontrollen över vikten, motionen, den mentala träningen har blivit eftersatt.

Jag vet att jag inspirerar många och då måste jag ju själv också leva som jag lär. Annars blir jag inte trovärdig.

Under semestern gick vikten upp. Det var visserligen ett medvetet val att vi skulle leva gott under våra fem veckor i Australien. Trots det känns det lite jobbigt att se vågens display och konstatera att du har du faktiskt 10 kg att bli av med. Men det gäller att ta tag i det innan man tappar kontrollen (igen). Alla överviktiga vet ju innerst inne att det är just det som det handlar om att ta kontrollen över vikten och sättet att leva. De flesta vet ju också precis vad som ska göras för att åstadkomma det.

  • Äta sunt och riktigt, oavsett vilken matfilosofi man trivs med.
  • Motionera
  • Få tillräckligt med sömn
  • Se till att ge sig själv egentid
  • Tänka positivt
  • Mental träning
Detta är i alla fall mina strategier för att vända en tillfällig viktuppgång till en viktminskning och bibehållande av idealvikten.

Så nu har jag veckan som gick börjat med mina morgonpromenader igen. Det började bra med första morgonen då det var ca 10 grader och småregn. Men jag hade ju bestämt mig och så fick det bli. Det känns så skönt när man väckt endorfinerna till liv direkt på morgonen och när man sedan fått frukost och en dusch känner man sig redo att möta den nya dagen med nyväckt energi. Då blir man ju också effektivare i sitt arbete.

Så kära bloggläsare, nu lovar jag att jag kommer att blogga oftare (gärna varje dag) än vad jag gjort den senaste månaden. Jag är tillbaka på banan igen!

Ha det bäst!
Ewa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar