Ödla på lampa

Ödla på lampa

torsdag 30 maj 2013

Stress och problemlösning

Just nu känner jag mig pressa från olika håll;
  • Hög arbetsbelastning
  • Deadlines som måste hållas
  • Bokslut som ska slutföras
  • Deklarationer som ska göras
  • Lösningar som måste hittas
Allt detta och det faktum att semestrarna närmar sig, att arbetsbelastningen inte kommer att minska, att nya praktikanter ska introduceras osv gör att det snurrar lite extra just nu.

Jag satt på kontoret och slet mitt hår. Hittade (för ovanlighetens skull) inga lösningar. Kände mig bara knäckt av vissa besked. Till slut sade jag till mig själv att gå hem och få lite sympati från maken.

Sagt och gjort, jag gick hem. Satte mig med datorn i soffan. Började Googla.
OCH - Jag hittade lösningen!
Detta skedde på mindre än två timmar.

Emellanåt blir jag faktiskt själv förvånad över mig själv, över hur jag kan "trolla med knäna" och hitta lösningar på de flesta problem. Ibland innebär lösningarna bara att man "trampar vatten" ett tag till, men trots allt är lösningen en lösning, även om den bara är temporär.

Det mest fantastiska är att till slut ordnar sig allt till det bästa!

Jag är övertygad om att om man bara tänker positivt, är kreativ, försöker hitta alternativ och lösningar istället för att deppa ner sig, så reder sig det mesta. Jag märker också att när jag är stressad, tänker negativa tankar, blir irriterad osv, då är jag inte någon särskilt bra problemlösare.

Så än en gång måste jag tjata om min strategi:
  • Mental träning
  • Positivt tänkande
  • Kreativitet
Detta gör att du kommer att finna lösningar, både kortsiktiga och långsiktiga.
Tror du mig inte?
Prova! Jag lovar att du kommer att bli förvånad. Positivt förvånad.

Ha det bäst!
Ewa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar